
Sol i sikte
Det var ikke Hollywood-stjerner, men inuitter som først begynte med dette.
Det heter seg at det kun er kjendiser, blinde og fjols som bruker solbriller
innendørs.
Utendørs kan de derimot være kjekke å ha for noen og enhver, på både stranda,
i skibakken og i situasjoner der du vil se hakket kulere ut enn til
hverdags. Det var neppe like kult å bli observert med solbriller den gang
den slags primært ble foreskrevet syfilispasienter, men først ut var altså
inuittene.
Du kan jo selv tenke deg hvor mye mysing som krevdes i snørike strøk der sola
ikke går ned på flere måneder. Inuittene visste råd, og lagde seg – for
rundt 1000 år siden – øyebeskyttelse av hvalrosstenner, med små gliper som
kun slapp inn litt av det skarpe sollyset.
På 1100-tallet skal kinesere ha brukt briller av mørk kvarts, som beskyttelse
mot både skarpt gjenskinn og onde ånder. Det hevdes dessuten at rettsdommere
brukte nyvinningen under vitneforhør for å skjule egne ansiktsuttrykk.
Trenger du en unnskyldning for å bruke solbrillene dine?
Syfilis og filmstjerner
Da den engelske optikeren James Ayscough på 1700-tallet begynte å
eksperimentere med fargede brilleglass i blått og grønt, var det for å
avhjelpe ulike synsproblemer, ikke for å beskytte mot sola.
På slutten av 1800-tallet skal det ha vært relativt vanlig å foreskrive
briller med gule eller brune glass til syfilispasienter, da denne leie
kjønnsykdommen gjerne medførte overfølsomhet mot lys.
Solbriller ble noen hakk hippere da Hollywoods filmstjerner begynte å vise
seg med slike i mediets barndom. Det er noe uklart om skuespillerne gjorde
det for å gjemme seg for fans, eller fordi sterke studiolamper var en stor
påkjenning for øynene, men trendsettere var de uansett.
Forfengelige flygere
På 1930-tallet tok solbriller av for fullt. I 1929 hadde Foster Grant lansert
verdens første rimelige, masseproduserte solbriller, og i 1936 kom
nystartede Ray-Ban på banen med sine stilige og trendsettende pilotbriller.
Ray-Ban – for øvrig en omskriving av «sunrays banned», for deg som lurte –
ble opprettet etter at løytnant John A. Macready i det amerikanske
luftforsvaret etterlyste briller som både beskyttet mot sola og så stilige
ut. Ray-Ban Aviator ble, med sin lette innfatning, trendy design og
forbedrede beskyttelse mot infrarøde og ultrafiolette stråler, en suksess.
Hollywoods første gullalder varte frem til rundt 1960, og i mellomtiden
gjorde Andre verdenskrig piloter til enda større helter enn tidligere. Det
er derfor ikke til å undres over at solbriller ble ettertraktet, ikke bare
av praktiske årsaker, men også som pynt og statussymbol.
I dag selges det solbriller for ufattelige summer. Ett anslag lyder på 200
milliarder kroner årlig, og med tanke på folks ferievaner, forfengelighet og
leie uvane med å sette seg på nyinnkjøpte D&G til flere
tusen spenn, er det liten grunn til å tro at omsetningen vil avta med det
aller første.
Kilder: Wikipedia, Harley Glasses, «Origin of Everyday Things» (2006).
BESTILL ABONNEMENT PÅ REISER & FERIE digitalt eller på papir