Gå til hovedmeny Gå til hovedinnhold

Faktainformasjon om fly og flygning er nyttig, men ikke nok for folk med sterk flyskrekk. Faktainformasjon om fly og flygning er nyttig, men ikke nok for folk med sterk flyskrekk. Foto: Ingvald Bergsagel ( Reiser & ferie )

Bli kvitt flyskrekken

Tusenvis av nordmenn gruer seg grønne til ferien. Har du flyskrekk, er det hjelp å få.

Flyskrekk er ikke noe å spøke med, men på kurset «Fra grøss til glede» sitter latteren likevel temmelig løst rundt bordet.
– Blir det turbulens og risting i flyet, så bare len dere tilbake i setet og ta det som massasje!
Spørsmålene har haglet tett mot Per Arne Thrygg denne helgen. Den pensjonerte flykapteinen med det passende navnet, har over 40 års erfaring bak spakene. I et seminarrom på Gardermoen svarer han rutinert, rolig og med avvæpnende humor på alt de 17 kursdeltakerne har grublet på og engstet seg for.
– Kan bremsene svikte ved landing?
– Hva gjør at flyet ikke tipper helt rundt når det svinger?
– Hva om lynet slår ned i haleroret?
– Hvordan kan vi være trygge på at piloten ikke er bakfull?
Mye oppsamlet angst og usikkerhet får endelig slippe ut. Det finnes betryggende svar på det aller meste, men faktakunnskap er ofte bare ett skritt på veien fra flyskrekk til flyglede.

Utbredt flyskrekk

Flyskrekk er en svært vanlig lidelse. Undersøkelser viser at nærmere halvparten av oss av og til føler ubehag ved å fly, mens én av fire alltid er litt engstelige når de flyr. Hver tjuende nordmann velger å ikke fly i det hele tatt, et valg som blir stadig vanskeligere å forholde seg til i både ferie-, jobb- og familiesammenheng.
Det kan te seg på mange ulike vis, men stort sett er det de samme faktorene som går igjen: Turbulens er det ingen som liker. Frykt for ukjente lyder, for uvær og for å legge livet sitt i andres hender, er også svært utbredt.
– Som passasjer føler mange seg prisgitt besetningen og nærmest umyndiggjort, forteller Thrygg.
Denne hjelpeløsheten kan føre til økt angstnivå hos den flyredde, noe som igjen kan medføre angst for selve angsten. De fleste flyredde har ifølge Thrygg et stort kontrollbehov over situasjonen.
– Under kurset kombinerer vi derfor kunnskap om fly og flyging, med ulike mestringsteknikker.
Kurset på Gardermoen arrangeres av VIA Travel, og er ingen mirakelkur, men opplegget er utviklet og justert gjennom 25 år. Rundt 1500 nordmenn med varierende grad av flyskrekk har til nå hvert gjennom det, og Thrygg har vært med fra starten.
– Det er ikke godt å si hvor mange som er blitt kurert, men ingen har så vidt jeg vet blitt verre, sier han med et smil.

Den store testen mot flyskrekk

Rundt bordet veksler de 17 kursdeltakerne mellom gravalvorlig konsentrasjon og forløsende latterutbrudd.
En dame gjemmer plutselig ansiktet i hendene på innpust. Det er mulig hun kom på at hun førstkommende lørdag virkelig skal fly Stavanger tur–retur. Det er «eksamen».
– Flyskrekk er ikke medfødt. Det er noe man lærer, og alt som er tillært kan avlæres, slår Thrygg fast.
Kursdeltakerne tas med ut i flyhangaren, der en Boeing 737 står parkert. I dag skal vi ikke ut å fly. Vi skal bare om bord for å kjenne på følelsen av å være i et fly.
Den andre kurslederen, flyvertinne og sykepleier Inger Storstrøm, ber alle lukke øynene og slappe godt av i setet.
– Tenkt deg at du skal ut å fly, begynner hun.
Med rolig stemme gjenforteller hun alt som skjer før, under og etter en flytur. Innsjekking, taxing, avgang og landing.
Tvangstanker skal løsnes, mestringsteknikker testes ut, frykt skal kontrolleres. Detaljer som kan virke trivielle på andre, kan ha vokst seg store og skremmende for den som går i lås.
– På kurset prøver vi å få lufta ut all gørra, forteller Inger.
– Det gjelder å få folk til å fri seg fra negative spiraler.
En uke senere bærer det til Stavanger og tilbake.
Det blir litt turbulens, men det går bra. Det gjør som regel det.

Hadde flyskrekk: – Klumpen er borte!

Vår egen Line fra markedsavdelingen i Reiser & ferie var én av deltakerne på vårens flyskrekkurs i regi av VIA Travel. Før kursstart spurte vi om forventningene.
– Jeg har lenge tenkt på å ta et slikt kurs, og tror det kan hjelpe, men å ta steget fullt ut har sittet langt inne.
Line har vært plaget med sterk flyskrekk i mange år, noe som har begrenset både feriereiser og familiebesøk.
– Nå i juli skal familien til Mallorca, og det blir det lengste jeg har flydd på mange år. Jeg bruker så mye energi og krefter på å være redd i forbindelse med flyturer at jeg blir helt utslitt, og jeg vil ikke ha denne ferien ødelagt av det.
For Line, som for mange andre, er det mest engstelsen for å miste kontrollen over sine egne fysiske og psykiske reaksjoner som er den største plagen.
– Jeg har ritualer for å dempe frykten. Jeg snakker til meg selv, velger alltid midtgang, sitter langt fremme og vil helst ha hele familien til stede, men det går jo ikke alltid.
Etter «eksamensturen» tur/retur Stavanger spør vi hvordan det har gått.
– Den store fryktklumpen i magen er borte! Nå tør jeg faktisk å glede meg litt til Mallorca-turen. Det gjorde jeg absolutt ikke før kurset.
– Jeg har likevel en del ting å jobbe med. Kurset ga meg masse svar på ting jeg har lurt på, og metoder for å mestre flyturen, men dette er ikke noe som er løst i en fei.
– Jeg er ikke i tvil om at svært mange vil ha nytte av et slikt kurs. Bare det å møte mange i samme situasjon er utrolig deilig og nyttig. Vi hjelper hverandre, og snakker faktisk om å forsøke å ta en oppfølgingstur sammen til Stockholm senere i år.

Kurs mot flyskrekk

VIA Travel
Holder kurset «Fra grøss til glede» på Gardemoen utenfor Oslo. Kurset er fordelt på 20 timer over to helger, og avsluttes med en flytur. Kursavgift er 6000 kr per person. Neste kurs starter lørdag 24. september 2011.
> www.fly-skrekk.no

Flight Clinic
Arrangerer jevnlig kurs på Kjevik ved Kristiansand, både for grupper, firmaer og individuelt.
> www.flightclinic.com

Widerøe
Holder kurs ulike steder i landet. I skrivende stund er alt fulltegnet, men nye kurs blir annonsert på hjemmesiden fortløpende. Widerøe skreddersyr også kurs for bedrifter og lag.
> www.wideroe.no

Andre
Dersom det ikke arrangeres egne kurs i ditt nærområde, kan du for eksempel henvende deg til en psykolog som tilbyr eksponeringsterapi mot fobier eller lignende. Ta gjerne en prat med fastlegen din først for tips og henvisning.

ABONNER PÅ REISER & FERIE på papir eller digitalt


Skriv ut artikkel Del Del på Facebook Del på MySpace Del på Twitter Del på Nettby