Gå til hovedmeny Gå til hovedinnhold

Statuen av den kubanske revolusjonshelten José Martí i Havanna har jeg plassert mellom meg og sola, for effekt. Kveldssola i Salvador i Brasil kaster en gullaktig lød over kysten, som jeg har forsterket noe i etterbehandlingen. Statuen av den kubanske revolusjonshelten José Martí i Havanna har jeg plassert mellom meg og sola, for effekt. Kveldssola i Salvador i Brasil kaster en gullaktig lød over kysten, som jeg har forsterket noe i etterbehandlingen. Foto: Bjørn Moholdt ( Reiser & ferie )

Fototips: Fiks motlys

Lær deg hvordan du skal møte utfordringen fra sola og få gode motlysbilder.

Sommer er høylysets tid. Sola skinner ofte fra klar himmel, og den reflekteres gjerne i ulike flater, som sjø, husfasader og vinduer. For den fotograferende er dette en utfordring som kan møtes på ulike måter.
Fra tidlig på dagen til et stykke ut på ettermiddagen er sola på det mest intense. Da «vasker den ut» fargene, og skaper gjerne uheldige skygger, særlig hvis du skal fotografere mennesker. Men sola kan også bidra til å skape spennende effekter. Jeg har tidligere beskrevet hvordan du kan jobbe med sola (bruk av reflektor, blits etc.), men du kan også jobbe mot.
En spennende og utfordrende tilnærming er å slippe sola inn bak ovenifra eller bakfra, og plassere objektene enten i silhuett, eller komponere i et slags blandingslys. Fargepaletten blir ofte svært begrenset, men her åpner det seg muligheter i etterbehandlingen som gjør at du kan dra opp for eksempel varmetonen ekstra for effekt.
På eksemplene her er fargetonen fremhevet, noe som i disse tilfellene skaper en tiltalende varme.

Bildet av damene på stranda i Mykonos er tatt et stykke utpå etternmiddagen, med lav sol bakfra. Bildet av damene på stranda i Mykonos er tatt et stykke utpå etternmiddagen, med lav sol bakfra. Foto: Bjørn Moholdt


Skriv ut artikkel Del Del på Facebook Del på MySpace Del på Twitter Del på Nettby