Gå til hovedmeny Gå til hovedinnhold

Cruise er i dag en milliardindustri. Cruise er i dag en milliardindustri. Foto: Brand X Pictures

Cruiser av gårde

Kollegene hans trodde han var gal, men ferieformen slo an allerede for 120 år siden.

For 120 år siden virket det absurd å skulle legge ut på lange båtreiser bare for moro skyld, men Albert Ballin stod på sitt. Kollegaene til tyskjødiske Albert Ballin hadde liten tro på ideen hans. Hvem i all verden ville betale for å reise med båt i ukevis på kryss og tvers i Nordsjøen og Middelhavet, bare for å ende opp der de startet?
Riktignok var mange av de såkalte ocean liners, eller rutebåtene, som fraktet folk mellom Europa og USA på den tiden, velutstyrte og luksuriøse farkoster, men båtreiser ble sett på som et nødvendig onde for å komme seg fra A til B. Det var ikke noe man bedrev for kosens skyld.

Verdens første cruise

Ballin, som var direktør i rederiet HAPAG, stod likevel på sitt, og 22. januar 1891 dro dampskipet Augusta Victoria ut fra den tyske havnebyen Cuxhaven med 241 passasjerer om bord, deriblant Albert selv og hans kone Marianne.
Skipet var innom blant annet Southampton, Gibraltar, Genova, Alexandria, Jaffa, Beirut, Konstantinopel (dagens Istanbul), Athen, Malta, Napoli og Lisboa, før det la til kai i Cuxhaven igjen – 57 dager, 11 timer og tre minutter etter avreise. Turen var en stor suksess, og en ny ferieform var født.
I stor grad oppstod fritidscruise av dette slaget som et svar på et problem innenfor den transatlantiske passasjertrafikken. Ovennevnte Ballin hadde irritert seg over at trafikken avtok kraftig i vinterhalvåret, og at skipene til rederiet ble liggende i til havn i lange perioder av gangen. Cruise i varmere farvann ble en måte å sikre inntekter hele året, men det viste seg raskt at de samme fartøyene ikke var spesielt velegnet til begge former for trafikk. Ballin fikk derfor spesialdesignet et skip med tanke på den nye ferieformen, og 29. juni 1900 ble verdens første, rene cruiseskip, Prinzessin Victoria Luise, sjøsatt, med 120 lugarer, bibliotek, trimrom og fotomørkerom.

Cruise for 140 milliarder

Etter hvert som fly overtok som det foretrukne transportmiddelet over Atlanteren etter andre verdenskrig, måtte passasjerbåtrederier se seg om etter andre markeder. En rekke rutebåter ble bygget om til cruiseskip, men ferieformen var likevel lenge begrenset og forbehold de bemidlede klasser.
Det tok ikke av for alvor før på 80-tallet, da med norskeide SS Norway som en viktig milepæl. Dette skipet gikk opprinnelig i rute mellom Le Havre og New York under navnet SS France, men ble omgjort til rent cruiseskip i 1980, og regnes som det første «superskipet» i cruiseverden. Det ble starten på en boom som ennå ikke har avtatt, preget av stadig større skip som likner mer på flytende byer enn på maritime transportmidler.
Cruise Market Watch anslår at bransjen vil omsette for over 140 milliarder kroner i 2011, og at rundt 19 millioner turister i løpet av året frivillig vil dra til sjøs en uke eller mer, bare for å ende opp der de startet.

I denne spalten ser vi nærmere på ting og fenomener man ofte kommer i kontakt med på reise. Send oss gjerne forslag

ABONNER PÅ REISER & FERIE


Skriv ut artikkel Del Del på Facebook Del på MySpace Del på Twitter Del på Nettby